Måndagsapné

Jag tror att jag sov med öppna ögon hela dagen igår. Det är ändå märkligt vad mycket man kan få uträttat under tiden man går i sömnen. Mamman och pappan åkte hem efter lunch, hallen är nytapetserad och finast i hela världen, skohyllor uppsatta, förrådets hyllor färdigsågade och även några hyllplan till Frugan. När eftermiddag blev kvällning åkte jag hem till Apan och gjorde helg. Kastade mig på hans soffa, tittade på Twin Peaks och sov hela kvällen. När det väl var morgon och måndag vaknade jag desto fler gånger. Typ en gång i timmen efter fyrasnåret. Men blev inte piggare för det. En måndagförmiddag kan vara mycket långsam i vanliga fall, men idag är det tusen gånger värre. Jag vill bara hem. Jag gillar mitt jobb, det gör jag verkligen, men idag vill jag bara hem och vara ledig. Tvätta alla mina kläder. Bädda rent. Våttorka golv och pyssla. Sova.

Apan lider (jaja) av sömnapné. Han slutar liksom andas i sömnen. Först när jag hörde det så tänkte jag inte ens på att han slutade andas förrän han började igen. Det skrämde mig lite. Att jag inte ens hörde att han låg där helt tyst i flera sekunder. Sedan började jag lyssna efter det, och hörde det. Flera gånger. Sedan tänker jag, när jag är såhär trött, att kanske gör jag likadant. Slutar andas i omgångar under natten. Kanske är det därför jag är helt bäng i skallen trots att jag sovit en hel natt. Kanske är det därför jag kan vara på sjukt dåligt humör trots att jag både sovit åtta timmar och ätit bra. Men, det är ju det där med träning också. Jag behöver komma igång med det igen, äta regelbundet (och inte bara låtsas för mig själv att jag gör det) och sedan känna efter hur trött jag är. Mamman har också sån apné, och tydligen kan det vara ärftligt, så kanske gör jag likadant. Jag vill också vara pigg på dagarna. Inte bara rolig och glad för att jag är övertrött.

1. Äta dagens regelbundna lunch.
2. Jobba klart.
3. Åka hem.
4. Starta tvättmaskin.
5. Träffa Jean.
6. Soova.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback